India; Shimla, Dharamsala, Delhi, Agra

Namaste!

Vorige week zondag ben ik in India aangekomen! In Delhi ontmoette ik Maaike die ook uit Nederland komt, onze gids Jitender en Kaylan. Normaal gesproken heb je maar 1 gids maar Kaylan is nieuw en moet een maand met ons meelopen dus wij hebben er 2, wat een luxe!

In Delhi zijn we maar heel kort gebleven, wel lang genoeg om alle heilige koeien op de straat even te bewonderen. De koeien genieten hier, liggend midden op de weg, duidelijk van hun heilige status. En als je hier vertelt dat het in Nederland heel normaal is om een koe te eten kijken de mensen je aan alsof je zo net vertelt hebt dat jij Gandhi hebt vermoord. Een koe eten is hier net zo onmogelijk als het voor ons is om honden en katten te eten. Die cultuurverschilletjes zijn toch mooi.

De eerste dag vertrokken we dus al uit Delhi richting Shimla. Shimla ligt in het noorden in de Himalaya en werd toen India nog een Britse kolonie was door de Britten gebruikt als de zomerhoofdstad van India. Dit omdat het in de zomer (wat dus nu is) veelste heet is in Delhi. Het is in Delhi momenteel tussen de 40 en 45 graden en ik had ook toen ik uit het vliegveld kwam het gevoel dat ik in een sauna beland was. Maar goed. In Shimla was de temperatuur wel heel erg aangenaam. De volgende dag begonnen we aan een trekking van twee dagen in de Himalaya. De trekking was prachtig! Het was alleen alsnog vrij warm (in Shimla was het tussen de 25 en 30 graden) maar wel goed te doen.Onderweg liepen we wel door een aantal wietvelden heen. Ik mag dan wel een Nederlander zijn, toch was dit wel een beetje vreemd. De tweede dag bereikten we de top van 3100 meter in 3 uur en 10 minuten. Hier was ik stiekem wel een beetje trots op want normaal gesproken doet een groep er 4 uur over. Ik kan dus wel snel zijn mensen!! hahaha.

De volgende dag zijn we in Shimla naar een apentempel boven op de berg geweest en hebben we wat in het stadje zelf rond gelopen en s' avonds gingen we met de nachtbus naar Dharamsala.

Dharamsala is de geboorteplaats van de Dalai Lama en ligt ook in de Himalaya. De complete busrit van 10 uur was dan ook door de bergen en de halve bus was aan het kotsen onderweg. Ik voelde me zelf gelukkig best wel prima. Eenmaal in Dharamsala zijn we naar de tempel van de Dalai Lama geweest en hebben we een museum over Tibet bezocht, veel mensen uit Tibet zijn namelijk gevlucht voor de Chinezen naar Dharamsala. Van onze gids hoorde ik dat we de Dalai Lama himself net zouden mislopen, hij zou namelijk een dag na ons arriveren. Toen ik aan de gids vroeg hoe hij dit wist zei hij dat hij de Dalai Lama volgt op Facebook en het daar gelezen had. Daar ben ik echt nog steeds enorm verbaasd over. Sinds wanneer hebben belangrijke spirituele leiders tijd voor Facebook!? Maar blijkbaar heeft ook de Paus gewoon een Facebook account. Wat een moderne mensen.. Dus we hoeven voortaan niet meer naar de Kerk, Tempel, Moskee of wat dan ook, 1 klik op Facebook en je bent verzekerd van een plekje in de Hemel!

Tongue Out

De volgende dag hebben we nog een Fort en wat andere sightseeing dingetjes bezocht. Op een gegeven moment waren Maaike en ik net de Himalaya aan het bewonderen toen blijkbaar de Dalai Lama achter ons voorbij reed in een auto. Het wil ook maar niet lukken om hem te zien! De spirituele verlichting laat voorlopig nog even op zich wachten!

s' Avonds gingen we met een nachtbus terug naar Delhi. De volgende dag in Delhi hebben we wat bezienswaardigheden bezocht zoals de Lotus tempel, India Gate, Parlement House, Gandhi Museum en nog een tempel waarvan ik de naam niet meer weet xd. Dit is duidelijk het mooiste gedeelte van Delhi, dit werd vooral de volgende dag duidelijk toen we met de trein naar Agra gingen. Vanuit de trein reed je namelijk door de slums van Delhi heen en dit was toch wel heftig om te zien. Ook de trein zelf stonk enorm naar poep en pis. Voor de rest vond ik wat ik heb gezien Delhi wel meevallen. Ik vond het zelf heel erg vergelijkbaar met Kathmandu. Het is alleen net wat groter, net wat drukker, net wat warmer en ja ook net wat viezer.

De volgende dag in Agra hebben we de Taj Mahal bezocht en die was echt beeldschoon! Ik heb meerdere foto's van te voren gezien en ik vond het altijd een mooi gebouw maar waarom het een van de zeven wereldwonders was begreep ik nou ook weer niet. Nou toen ik er stond wel! Het is moeilijk uit te leggen maar het is echt prachtig! (De foto's van de Taj Mahal zal ik later uploaden want die staan nu nog op een andere camera). Wel werd ik in eerste instantie uit de Taj Mahal gezet omdat ik blijkbaar mijn selfiestick niet mee naar binnen mocht nemen. Wat echt super stom is want je camera en telefoon mochten wel mee naar binnen maar oke, ik ben uiteindelijk (zonder stick) wel binnengekomen!

Die nacht zijn we met de nachttrein naar Udaipur gegaan en daar ben ik nu!

Als ik terug kijk hebben we ontzettend veel gedaan en gezien. Verder heb ik me persoonlijk nog geen moment onveilig gevoeld hier in India, al kan dat ook door onze gids komen maar dat weet ik niet. Ook de drukte vind ik zelf nog best wel meevallen. Verder is iedere stad echt een totaal andere wereld, wat misschien ook wel logisch is in zo een groot land.

Ik ga er weer van tussen, ik zal proberen wat foto's te uploaden! En verder ga ik morgen lekker mijn verjaardag vieren!

Laughing

Tot snel!

xxxx

Reacties

Reacties

margo

Yooooo mieeel
Ik heb niet veel tijd want ben in Ierland
Maar super cool dat je de taj mahal uit bent gezet
Hahhahahah
veel plezier lieve meid
Xxxxxx

mama

Het is echt leuk om via jouw blog een beetje mee te reizen. Ik kijk er iedere keer weer naar uit.
Geniet er nog maar van, deze ervaring neemt niemand je meer af.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active