Trekking naar Poon Hill & beetje vrijwilligerswerk

Helleuuu,

Eindelijk heb ik een internetcafe gevonden! (Bleek eigenlijk best wel vlakbij het vrijwilligershuis te zijn maar goed). Er is een hoop te vertellen over de afgelopen anderhalve week dus ik zal maar bij het begin beginnen.

Op zaterdagochtend vertrok ik s' morgens vroeg samen met Kajsa en haar moeder Sinika vanuit Kathmandu naar Pokhara. Nu is het algemeen bekend dat het verkeer in Azie gekkenhuis is maar deze buschauffeur reed echt als een tamme idioot. De rit duurde 8 uur lang en was geheel door de bergen en ik denk dat de chauffeur wel zo'n 80% van de tijd aan het spookrijden was om andere bussen in te halen. Om dan vervolgens op het allerlaatste moment als er een tegenligger aankwam weer terug te sturen. Ik ben al vrij snel gaan slapen omdat ik het niet aankon om met de chauffeur mee te kijken door het raam. Maar we hebben het overleefd!

Eenmaal in Pokhara ontmoetten we nog drie andere mensen die met ons mee zouden gaan de berg op.

En de volgende ochtend was het dan zover, de trekking zou beginnen! Na nog een hobbelige autorit van anderhalf uur konden we eindelijk beginnen. De eerste dag was warm, maar goed te doen. Het eerste halfuur was mijn rugzak alleen onwijs zwaar (terwijl ik amper spullen mee had, je moet zeer kritisch zijn als je zelf je spullen omhoog moet dragen xd). Maar toen bedacht ik me dat mijn moeder ooit had gezegd dat een rugzak op je heupen moet leunen en niet op je schouders. Toen ik mijn rugzak dus wat hoger opgebonden had ging het een stuk beter! Bedankt mam!

De tweede dag daarentegen was een ontiegelijk zware dag. De gids had ons verteld dat we een uurtje of 5 zouden lopen, nouja prima. Dat ze hier in Nepal niet zo heel strikt zijn met de tijden werd wel duidelijk nadat we er uiteindelijk dik 8 uur over hadden gedaan die dag. En tot mijn grote frustratie zou dit ongeveer iedere dag het geval zijn, dat we veel langer lopen dan de gids op voorhand had verteld. Verder bestond de tweede dag bijna alleen maar uit een soort trappen omhoog lopen, ontzettend zwaar. Ook was er een grote groep chinezen toeristen die om ons heen zwermden en zeer aanwezig waren. Eentje ging er zelfs voor mij lopen om vervolgens een keiharde scheet te laten en weer weg te lopen, thanks man... Maarja.

De derde dag stonden we vroeg op om nog het laatste uur te lopen om de zonsopgang op Poon Hill te kunnen zien. Het was ijskoud, waardoor ik echt een wintersportgevoel had. Eenmaal boven op de berg was het prachtig en de lucht was gelukkig helder! Ik denk dat ik anders mijn leven behoorlijk gehaat had. Vanaf Poon Hill kon je de besneeuwde bergtoppen van omringende bergen bijna aanraken en het was echt een mooi moment toen we daar waren.

Na de zonsopgang begonnen we aan onze weg terug. Om een of andere duistere reden had onze gids besloten dat wij de moeilijke route terug gingen, had hij voor mij niet hoeven doen xd. Maar daardoor waren er wel weinig touristen op de terugweg en dat was dan wel weer fijn. Maar wie denkt dat omhoog lopen zwaar is, moet duidelijk nog naar beneden. Doordat je je lichaam continu moet opvangen met je kuiten en je knieen gaan die al vrij snel enorm trillen. Ik voelde me net bambi op het ijs en de gids was mij alleen maar aan het uitlachen. Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat we in Nederland geen bergen hebben en zelfs onder zeeniveau leven maar daar werd voor hem de humor niet minder om :P. Dit ging zo de hele dag en de volgende dag door.

De vierde dag hadden twee mensen van de groep zovel last van hun knieen vanwege vroegere blessures dat ze moesten afhaken en de bus terug naar Pokhara hebben genomen. Ik moet zeggen dat die bus op dat moment een enorm verleidelijk idee was maar ik heb besloten om het toch uit te lopen (een beslissing waar ik later nog wel meerdere keren spijt van zou krijgen). Op een gegeven moment tijdens het lopen was er zo een enorme stortbui dat we moesten schuilen. Ik was op dat moment zo moe dat ik in het hutje gewoon met mijn hoofd op tafel in slaap ben gevallen. Ook dat vond de gids hilarisch, 'hahahah you were sleeping hahahah.'

Op dag vijf kwamen we weer aan in Pokhara, ik was gebroken en ongelofelijk moe. Gelukkig kregen we bij terugkomst een massage en die hielp goed tegen de zere spieren. Daarna besloten Kajsa, Sinika en ik om nog wat te gaan drinken bij een hutje aan het meer in Pokhara, een domme beslissing zou achteraf blijken. We hadden namelijk net onze drankjes voor ons staan toen het weer ineens omsloeg. De lucht werd spierwit waardoor je geen hand meer voor ogen zag en het begon enorm hard te regenen, waaien en vervolgens te hagelen. We stonden met zijn alle te schuilen in de keuken van het strandhutje en het klonk echt alsof het hutje het ieder moment kon begeven. Er schieten dan allemaal orkaan scenario's door je hoofd en ik ben zelden zo bang geweest. Maar we moesten wel wachten omdat je buiten geen hand voor ogen zag. Toen de regen minder werd besloten we terug te rennen naar het hotel. Rennen door de modder op slippers is alleen niet zo een heel strak plan waardoor ik met mijn been in een gat in de grond viel. Naast modderige kleren mankeerde mij gelukkig niks. Door het hoge water in de straten zijn we uiteindelijk terug bij het hotel gekomen.

De volgende dag hoorde ik dat er zelfs een vrouw verdronken is tijdens de storm. Ze was in een boot op het water en doordat het weer zo snel omsloeg kon ze niet optijd weg komen. Dat nieuw was wel even schrikken.

De volgende dag hebben we vrij weinig gedaan en de dag daarop gingen we weer terug naar Kathmandu. Het weekend in Kathmandu hebben we rustig aan gedaan, we zijn naar the Garden of Dreams geweest. Dit is een soort botanische tuin waar we beetje in de zon hebben liggen lezen, was heel fijn.

Op maandag begon ik met mijn vrijwilligerswerk in het kindertehuis hier in Kathmandu. Ik vond het best wel heftig. De vrouw van wie het tehuis is, is pas 22 jaar oud en hiermee begonnen toen ze pas 16 jaar oud was. Ze heeft verschillende kinderen in plastic tassen op straat gevonden of midden in de jungle. Vreselijke verhalen allemaal. Het tehuis zelf bestaat uit twee kamers waar momenteel 21 kinderen wonen, het is er vies en het stinkt behoorlijk. Maar de kinderen hebben in ieder geval eten en een dak boven hun hoofd. Als vrijwilliger werden wij daar eigenlijk een beetje bij de kinderen gedropt van zoek het maar uit. Wel kregen we de mededeling dat we ze ook les moeten gaan geven. Dit is vrij lastig aangezien de leeftijd van de kinderen tussen de 2 en 16 jaar ligt en het engels niveau dus ook ontzettend verschilt.

Op maandag hebben we de kinderen gewassen en verder wat spelletjes met ze gedaan. Ze zijn heel aanhankelijk en zitten continu aan je, dit is voor mij nog wel erg wennen. Al zijn de kinderen ontzettend lief.

Vandaag (dinsdag) hebben we de kinderen lesgegeven over het menselijk lichaam en kleuren. Vervolgens hebben we galgje met ze gespeeld voor een tijd en dat ging best wel goed. Volgens mij vonden ze het leuk. Wel zijn de kinderen ontzettend druk waardoor ik elke keer helemaal bekaf ben als ik klaar ben.

Al met al is het een hele uitdaging in het kindertehuis. Mochten mensen nog tips hebben voor leuke kinderliedjes of spelletjes hoor ik het graag! Deze blog is inmiddels al behoorlijk lang geworden dus ik ga er maar weer eens vandoor. Ik heb er nu ook een aantal foto's opgezet! Verder wil ik jullie bedanken voor alle reacties op mijn vorige blog, vond ik echt super leuk om te lezen!

Veel liefs,

Manju

Reacties

Reacties

Luka en je moeder (haha)

Ha die mielske, heel leuk dat je weer een blog hebt geschreven! Wij staan op dit moment in de file, dus ik heb net je blog aan mama voorgelezen: bedankt voor de leuke afleiding! :p Bij het lezen over de Garden of Dreams moest ik stuekem toch weer denken aan de Garden of freaks hahahaha! Nog heel veel plezier mielske en hopelijk spreken we je vanmiddag nog even,

xxx

Guy

Hoi Manju, Mielske, ik heb net je verhaal gelezen. schrijft leuk over je avonturen in de bergen en het vrijwilligers werk. Dat je zo moe bent dat je zo in slaap kunt vallen is natuurlijk niet om te lachen. Die Nepalees weet natuurlijk niet dat dat bij je hoort. Heel leuk vind ik ook de foto's. wat is dat vrijwilligershuis groot in Kathmandu, lijkt wel een Amerikaanse villa.

Groet, ben benieuwd naar je volgende avonturen.

Mango

Mielskooooo

Ik moet soms wel lachen om de manier waarop je schrijft! En ik heb wel een leuk liedje: Ai Ai Olga.
Altijd leuk een Chinees die tegen je aan scheet...
Ik ga nu even de foto's kijken, ben benieuwd!
Morgen is het 1 april en je weet wat dat betekend, het melkquotem gaat eraf! :0 Of zou dat een grap zijn? Ik weet het niet, ik hou je op de hoogte xD
Hele leuke blog weer, en zoals mijn oma altijd zegt: 'broaf zien wa!'

Namasté!

Margo

Hosse

Hee Mielske,

Ik heb je blog weer met veel plezier gelezen. Het is echt leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent en de grappige dingen die je daarbij tegenkomt. Ik vind het niet gek dat je in slaap viel hoor! Je moet nu het leven door zonder middagdutjes en dan ook nog eens zo ver en zwaar lopen! :) Veel plezier nog en ik spreek je snel!

xxxxxxxx

Hosse

Naast black socks misschien dit liedje?

Row row row your boat,
Gently down the stream.
Merrily, merrily, merrily, merrily,
Life is but a dream.

Hedwig

Wat leuk om te lezen!! Heel tof dat je deze reis bent gaan doen, ik ben benieuwd naar je andere verhalen. Goed ook dat je alsnog die hele berg op en af bent gegaan, lijkt me toch wel een mooie en onmisbare ervaring. Kinderen vinden tekenen volgens mij altijd wel leuk, misschien dat je dat kunt doen? Of verstoppertje/tikkertje ofzo, dat soort spelletjes!

Annette

Hai nicht...wat een avonturen allemaal, je kan tenminste niet zeggen dat je je verveelt! Via een hevige klimpartij, een schetenlatende chinees en een kleine natuurramp terechtkomen in een vrij gammel kindertehuisvind ik heel wat op zo'n korte tijd.... Moeten jullie zelf maar uitmaken wat jullie met de kinderen doen? Zo te begrijpen moet je niet direct een strikt lesrooster volgen ....lijkt me niet simpel! Ben benieuwd wat je nu allemaal mee gaat maken...ik kijk ernaar uit! Je schrijft zo leuk, je zou hier een leuk boek van kunnen maken, ik zit er bij te grinneken als ik je lees! Veel liefs meid!!

Yvonne Kerssemeeckers

Hoi Mila,

Wat leuk dat we zo je reis kunnen volgen!
Josine vroeg me of ik wat engelse liedjes kende: hier heb je een lijst. Dan kan je ze opzoeken. Als je meer info wilt, dan mail je me maar! yvonnekerrssemeeckers@gmail.com

• A boat to cross the ferry
• Aiko aiko
• Autumn comes
• Black socks
• Calypso
• Canoe song
• Carry me ackee
• Diggidee
• Do-re-mi
• Drunken sailor
• Engelse les
• Gossip gossip
• Grandma, grandma
• Hand Jive Round
• Hey Ba Ba Re Bop
• Hidom
• Hokey pokey
• I came from Alabama
• I like to play
• I'm a Ford
• It's a beautiful day today
• Jig jog
• Kookaburra
• Little Jack Horner
• Little Tommy Tinker
• Make new friends
• Mama Coelia
• Mama don't 'low
• Mary had a baby
• My Bonny
• Ol' Texas
• Pick a bale of cotton
• Row your boat
• Sailing on the sea
• Sing a song
• Skillemedinky
• Strangest dream
• Ten green bottles
• The ghost of Tom
• The lion sleeps tonight
• The sunshinesong
• Tinga layo
• To stop the train
• Winds through the olive trees
• You're in love, yeah!

Groetjes Yvonne.

Josine

Hallo Mila
Wat leuke foto's en verhalen. Je verhalen zijn intensief (bergtocht en kindertehuis) maar ook vreselijk leuk. ik hoop dat je iets kunt met alle engelse kinderliedjes, (zie bovenstaand) dat was mijn conclusie dat je daarom verlegen zat maar misschien is dat ook wel helemaal verkeerd. veel plezier maar ook sterkte met alle belevenissen. Lieve groet, Jos en Josine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active